Zdražení parkování v centru Olomouce

19. 07. 2017


Začátek léta v Olomouci přinesl novinku – změnu systému a zdražení parkování v centru města. Podle vyjádření Olomoucké radnice, smyslem je podpora veřejné dopravy a dalších módů dopravy (jako například chůze nebo jízda na kole) a omezení individuální automobilové dopravy. 


Může zdražení parkování ovlivnit naše dopravní chování? 

Volba dopravního módu, tj. jestli ráno z domu vyrazíme pěšky, na kole, hromadnou dopravou nebo autem, je do velké míry ovlivněná zvykem. Zkrátka se nám po ránu (a nejen po ránu) nechce přemýšlet nad tím, jak se dostat do práce. Dopravní mód volíme automaticky na základě našich zvyklostí a jejich nabourání není vůbec snadné. Obvykle je zapotřebí nějakého impulzu. Tím může být vesměs cokoliv – od pocitu „že bychom se měli více hýbat“, přes nadbytečná kila, hezké letní počasí, až po zřízení nové tramvajové linky, která staví rovnou u našeho domu, nebo právě náklady na parkování. 


Pull a push impulzy

Impulzy, které mohou ovlivňovat naši volbu dopravního prostředku, dělíme na tzv. pull a push. Tedy ty, které nějaký dopravní mód zatraktivňují („pull“ impulzy), a ty, které jiný dopravní mód dělají méně atraktivním („push“ impulzy). Pokud chceme vyvolat skutečnou změnu, zdá se být nejlepším přítomnost obou typů impulzů.




Dobrá myšlenka, ale je dotažena do konce?  

V našem (Olomouckém) případě je zdražení parkování typickým push impulzem. Tedy znevýhodnění automobilové dopravy cenou parkování. Z hlediska chodců a zachování poklidného rázu města je to dobrý krok. Ale to nestačí. Je třeba také nabízet atraktivní alternativy (pull impulzy). V našem případě by to mohlo být:  

- zatraktivnění hromadné dopravy: zlevnění ročného jízdného v MHD, posílení vytížených spojů, v případě omezení provozu kompenzace (např. při výluce tramvají náhradní autobus zdarma..)

- kvalitní a dobře udržovanou infrastrukturu pro chodce a kola (chodníky, cyklostezky, stojany na kola a podobně), výsadba zeleně..

- systém půjčování a sdílení kol

- podpora sdílení auta a společná jízda do města (vyšší obsazenost vozidel).


Každé pro má své proti. 

Ale aby to nebylo tak jednoduché, taky platí, že každé opatření přináší i vedlejší efekty, kromě toho hlavního, chtěného. V případě zdražení parkování můžeme očekávat ještě větší zatížení oblastí, kde parkování zpoplatněné není (typicky např. u Dobrovského ulice) nebo parkování bez zaplacení poplatku (zejména po pár měsících od změny, pokud změnu nebude provázet důkladná kontrola policie).   

Přes všechno uvedené se domnívám, že zdražení parkování je pro ty, co chodí Olomoucí dobrou zprávou. A těm, kteří do teď volili spíše automobilovou dopravu, přeji, aby se zkusili nerozčílit, ale aby situaci brali jako výzvu a hozenou rukavici pro nový (a třeba mnohem zajímavější) životní styl. 


A naši radnici za tento krok děkuji. 

Matúš Šucha





Diskuze

Žádné komentáře

Přidat komentář