Cyklisté na chodníku v podjezdu "myší díra" v ul. M. Horákové

Zodpovědnost: Magistrát města Olomouc

V podjezdu v ulici Milady Horákové pravidelně a běžně jezdí cyklisté po úzkém a nepřehledném chodníku, který je ohraničený zdí podjezdu a zábrádlím a vznikají tu často nebezpečné situace. Například křižování chodce s kočárkem a cyklisty je na chodníku v podjezdu velmi problematické.
Provoz na souběžné silnici je řízen kyvadlově semaforem. Někteří cyklisté využívají silnici, ale velká část se patrně bojí, že by nestačila projet podjezdem nebo že by je nezaznamenalo čidlo v silnici.
Opakovaně jsem se tu dostal do slovního konfliktu s cyklisty, kteří zde jeli po chodníku, jednou jsem čelil i velmi agresivnímu cyklistovi. Sám jezdím podjezdem často i na kole, vždy po silnici, a nikdy nemám problém.
Policie v podjezdu často hlídkovala, když byla doprava zcela zastavena při výlukách v letech 2015 a 2016. Tehdy se však cyklisté a chodci vzájemně neohrožovali, neb cyklisté jezdili po uzavřené silnici. Od té doby jsem na policejní hlídku v podjezdu nenarazil a cyklisté se opět přesunuli na chodník.
Uvítal bych kroky vedoucí k usměrnění cykloprovozu na silnici, případně do podjezdu v ulici U Ambulantoria na protějším břehu Bystřice. jako příklad uvádím:
1. umístění zákazové značky pro cyklisty při vjezdu na chodník z obou stran,
2. hlídkování policie v podjezdu a důsledné řešení situací, kdy cyklista jede po chodníku,
3. umístění tlačítka pro cyklisty k semaforům před podjezdem, po jehož obsloužení budou mít cyklisté jistotu, že i bez zaznamenání čidlem v silnici naskočí zelená a také, že bude interval prodloužen a cyklista tak bude moct bezpečně projet celý podjezd.

Zaslal: Marcel Ludwig, 02.03.2017 v 05:57

Nové Hodolany-

Komunikace o řešení podnětu

Zobrazit odeslané zprávy

Odeslaná zpráva: Ing. Martin Luňáček, martin.lunacek@olomouc.eu
(02.03.2017 05:57)

Dobrý den,
na portál Chodím Olomoucí přidal uživatel Marcel Ludwig následující podnět, který je lokalizován na území městské části Nové Hodolany:
Cyklisté na chodníku v podjezdu "myší díra" v ul. M. Horákové
Nové Hodolany / Dr. Milady Horákové
V podjezdu v ulici Milady Horákové pravidelně a běžně jezdí cyklisté po úzkém a nepřehledném chodníku, který je ohraničený zdí podjezdu a zábrádlím a vznikají tu často nebezpečné situace. Například křižování chodce s kočárkem a cyklisty je na chodníku v podjezdu velmi problematické.
Provoz na souběžné silnici je řízen kyvadlově semaforem. Někteří cyklisté využívají silnici, ale velká část se patrně bojí, že by nestačila projet podjezdem nebo že by je nezaznamenalo čidlo v silnici.
Opakovaně jsem se tu dostal do slovního konfliktu s cyklisty, kteří zde jeli po chodníku, jednou jsem čelil i velmi agresivnímu cyklistovi. Sám jezdím podjezdem často i na kole, vždy po silnici, a nikdy nemám problém.
Policie v podjezdu často hlídkovala, když byla doprava zcela zastavena při výlukách v letech 2015 a 2016. Tehdy se však cyklisté a chodci vzájemně neohrožovali, neb cyklisté jezdili po uzavřené silnici. Od té doby jsem na policejní hlídku v podjezdu nenarazil a cyklisté se opět přesunuli na chodník.
Uvítal bych kroky vedoucí k usměrnění cykloprovozu na silnici, případně do podjezdu v ulici U Ambulantoria na protějším břehu Bystřice. jako příklad uvádím:
1. umístění zákazové značky pro cyklisty při vjezdu na chodník z obou stran,
2. hlídkování policie v podjezdu a důsledné řešení situací, kdy cyklista jede po chodníku,
3. umístění tlačítka pro cyklisty k semaforům před podjezdem, po jehož obsloužení budou mít cyklisté jistotu, že i bez zaznamenání čidlem v silnici naskočí zelená a také, že bude interval prodloužen a cyklista tak bude moct bezpečně projet celý podjezd.
Detaily podnětu najdete na adrese:

http://www.chodimolomouci.cz/769




Prosíme Vás o reakci na tento podnět, která by měla obsahovat informaci, jaké kroky budou učiněny pro vyřešení podnětu, v jakém časovém horizontu by problém mohl být reálně odstraněn, případně zdůvodnění neřešení problému.


Odpověď prosím adresujte zpět na tento e-mail. Prostřednictvím administrátora systému bude zaslána uživateli, který podnět přidal, a zároveň zpřístupněna na stránce podnětu všem dalším uživatelům.

V případě, že tento e-mail zůstane delší dobu nezodpovězený, bude na portálu označen statusem "Bez odpovědi".

Lokalizaci problému na mapě, obrazovou dokumentaci a reakce jiných občanů na tento podnět naleznete na následující adrese:


http://www.chodimolomouci.cz/769


Při odpovědi na tento e-mail prosím zachovejte historii zpráv, ulehčí nám to identifikaci podnětů.

Děkujeme za Vaši reakci.
S pozdravem
tým portálu Chodím Olomoucí

Odpoveď: 06.03.2017 12:30

Vážený pane Ludwigu,
to co popisujete, je bohužel problém disciplinovanosti a ohleduplnosti, kteroužto vlastností někteří lidé příliš neoplývají. Problém je ale v tom, že když se ocitnou v roli chodce nebo motoristy chovají se obdobně a máme s nimi problémy i v tomto typu dopravy.
Cyklisté opravdu nemají na chodníku co pohledávat. Pokud cyklista zvolí jízdu touto lokalitou má povinnost jet po silnici. Interval pro projetí pod mostem je dostatečný. Tento stav je zde již desítky let a nebylo třeba zavádět opatření v dopravním značení, která navrhujete. Cyklisté mají k dispozici cyklostezku na opačné straně toku řeky Bystřice s průjezdem pod železničním mostem. Navedení na ní existuje z ulice Libušiné stávajícím dopravním značením pro cyklisty (stezka s označením č.5). Navíc se připravuje prodloužení této trasy podél levého toku řeky pod tramvajový most ulice Hodolanské tak aby se cyklistům umožnila přímá a bezkolizní jízda ze směru od Bystrovan a Bělidel. Vámi navrhovaným opatřením v dopravním značení se nicméně budeme zabývat, předložíme jej do tzv. "malé dopravní komise", ve které zasedají odborníci na dopravní opatření, která mimo jiné řeší i dopravní značení na území města Olomouce. Také tento Váš podnět postoupíme městské policii k hlídkování u podjezdu.

Ing.Stanislav Losert
cyklokoordinátor města Olomouce



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Prosíme o konstruktivní a slušnou diskusi.

Stanislav:
Redakce: Tento komentář byl smazán. Smyslem portálu je hledat konstruktivní řešení. Děkuji za pochopení.

02.03.2017 v 07:46    

Kaloudsek:
Zdravý večer, pán Ludwig, obávam sa, že Vaše riešenia danného problému, budú pre ,,súdruhou" z magistrátu nadľudský výkon.

02.03.2017 v 21:16    

Standa:
Redakce: Tento komentář byl smazán. Smyslem portálu je hledat konstruktivní řešení. Děkuji za pochopení.

02.03.2017 v 21:35    

Petr:
Dycky když potkam cyklistu na tomto miste na silnici, uvazuju o jeho dusevnim zdravi. Samozrejme s respektem k chodcum, nýbrž zde je třeba zákon porusit a vyuzit chodniku.

03.03.2017 v 23:40    

Marcel Ludwig:
Vážený Petře,
podle Vaší logiky bychom měli třeba rohlík v obchodě raději ukrást, když se nám zdá příliš drahý? Je to jednodušší, než vymýšlet jiné řešení, chápu. Když jste ovšem schopný uvažovat o duševním zdraví jiných, mohl byste spíše uvažovat, jak to vymyslet jinak. Cyklistovi, který se zdejší silnice bojí, se nabízí hned 2 velmi jednoduchá řešení. Prvním je slézt z kola a po tom CHODNÍKU jít jako ostatní PĚŠKY a za podjezdem zase nasednout. Druhým je využít podjezd s cyklostezkou na protějším břehu Bystřice, což pro většinu cyklistů bude zajižďka tak 100 metrů.
Buďme k sobě více ohleduplní.

04.03.2017 v 07:29    

Marcel Ludwig:
Pokud jde o řešení, pak asi nejelegantnější, ale zároveň nejnáročnější, by mohlo být umístění samostatného cyklosemaforu, který by po stisknutí tlačítka dal zelenou cyklistům v obou směrech a zároveň nechal pro auta červenou. Myslím, že by ani nebyl třeba velmi dlouhý interval, dejme tomu 10 vteřin svícení zelené a dalších 30 vteřin na projetí podjezdu. To už by propočítal odborník. :-)

04.03.2017 v 07:37    

Petr:
Marceli, není třeba odborníka, resesim by bylo povolit používání chodníku pro kola vsude. Jeďte se podívat do Amsterdamu, Kodaně nebo i kousek do Rakous. Netřeba vymyslet vymyslene a logické řešení, navíc byrokratické a drahe. Stejně jako na lyzich je zodpovědný ten co jede z vrchu i na chodníku to může byt ten co jede/běží za vami PS: přirovnavat krádež k porušení dopravní značky?

04.03.2017 v 10:06    

Marcel Ludwig:
Petře, vždyť by to byl jen rohlík... Porušují se nastavená pravidla (nekrást a nejezdit na kole po chodníku), která v tomto případě nepovažuji za zbytečná a neopodstatněná. Koneckonců, i pokutu za oba delikty byste dostal podobnou.
Nevím přesně, kde se s tím setkávate, aby cyklisté běžně jezdili po chodníku. Připouštím, že v Kodani jsem ještě nebyl. Zato v Rakousku mnohokrát a v Nizozemsku jsem pár let žil a pracoval. A vím jistě, že tam by cyklistu po chodníku jet nenechali (pominene široké pěší zóny se smíšenýn provozem). Prostě by se mu postavili do cesty a důrazně mu vysvětlili, že takto ne. V Nizozemsku jsou cyklostezky nebo cyklopruhy úplně všude. Kde nejsou, jezdí se po silnici a řidiči aut jsou na to zvyklí. Cyklosemafory s tlačítkem jsou na každé trochu větší křižovatce. Jsou tam samozřejmě i chodníky spojené s cyklostezkou, těch je několik i u nás, ale určitě nikde nejezdí cyklisté po chodníku, který je široký ani ne 2 metry a je navíc pevně ohraničený z obou stran bez možnosti uhnutí. V podjezdu vznikají skutečně nebezpečně vyhlížející situace. Vezměte si kočárek nebo veďte malé dítě za ruku a projděte se tam v dopravní špičce. Proč podle Vás nemůže cyklista slézt z kola, když se bojí jet po silnici, na druhý břeh je to pro něj moc daleko a musí použít zdejší chodník? A proč jsem podle Vás nejspíš duševně narušený, když jezdím na kole po silnici?

04.03.2017 v 14:04    

Petr:
Temer zcela souhlasim s Vasim poslednim komentarem, mel jsem na mysli prave ty mista se smisenym provozem, nejsou jen na sirokych chodnicich, ale i na uzkych, napr. v Amstru. Souhlasim rovnez, ze v tomto konkretnim miste neni mozne upravit znackou smiseny provoz. Nesouhlasim ovsem s tim, kolo automaticky zakazovat. Sam jsem ve Stockholmu podobnym mistem jezdil, nebylo nijak regulovane, pravda lehce sirsi, i tak, kdyz cyklista videl kocarek/psa/starsiho cloveka/dite apod. samozrejme slezl z kola, pripadne jel velmi opatrne. Ptam se z jakeho duvodu zakazovat/upravovat semaforem vsem bezpardonu jet na kole v tomto miste? Jet na kole po silnici v zasade neznamena, ze jste dusevne naruseny, pokud nejedete v tomto miste, nebo mnoha jinych, napr. mezi Prerovem a Olomouci, Mohelnici a Hradcem. Je to pro cyklistu extremne riskatni a spolehat na zakon je blbost, ohrozujete tim sam sebe i ostatni. Zakon nezakon.

04.03.2017 v 18:36    

Jana:
Pan Petr je typický zákeřný agresivní bezohledný cykloterorista, který má plná ústa líbivých a vznešených slovíček, jací jsou cyklisté chudáčci ohrožovaní ještě bezeohlednějšímu autíčkáři a jak by tedy bylo dobré jezdit po chodnících na úkor bezpečnosti a pohody chodců.
Už vidím jak pan Petr srazí a přejede na chodníku v podchodu malé dítě a bude potom žvanit a zbaběle se vymlouvat jak on nechtěl a to dítě mu tam vběhlo.

05.03.2017 v 19:18    

Marcel Ludwig:
Petře, v názoru na bezpečnost cykloprovozu na tomto místě se bohužel neshodneme. Podle mě je zrovna zde smíšený provoz (ať už se značkou či jen tolerovaný) už daleko za hranou a bezpečný není. Do podjezdu není z chodníku do poslední chvíle vidět, protože z obou stran je to přes roh a navíc do tmavšího prostředí. Jako chodec s dětmi se zde necítím bezpečně, když vím, že si tento chodník nárokují pro sebe i cyklisté. Po silnici jsem podjezdem jel nesčetněkrát. Podotýkám, že po městě jezdím na staré skládačce. Jako duševně chorý si nepřipadám, dokonce jsem již úspěšně absolvoval několik profesních psychotestů. Naopak, když zde vidím na chodníku cyklistu, musím vždy přemýšlet, proč jsou ti lidé tak bezohlední a nemůžou jet po silnici, slézt z kola, nebo přejet ba protější břeh a musí se cpát na tento úzký a nepřehledný chodník.
Podle mě představují cyklisté na tomto místě pro chodce jasné nebezpečí a rád bych, aby změna nepřišla až poté, co někdo zaplatí krví.

05.03.2017 v 21:05    

Petr:
Aby to nekdo nezaplatil krvi, kdyz ho prehledne nezkuseny/nevyjezdeny apod. ridic, ktery proste cyklistu v tom tmavem podjezdu prehledne. Opravdu se neshodneme, nerikam, ze by cyklista mel tento chodnik vyuzivat k zavodeni, ale muze se prizpusobit. Jakykoli zakaz/semafor nic nevyresi, proc myslite, ze plno lidi po tom chodniku jezdi na kole uz dnes? Lidi, kteri se boji jet po ceste pojedou na semafor na cervenou tak i tak. Omezovanim jenom chodce i cyklisty "prinutite" spolehat na nejake pravidlo. Paradoxne pokud by oba ocekavali pritomnost toho druheho, dosahne se vetsi bezpecnosti. Viz. mesta v Beneluxu, ktere nemaji svetelne krizovatky a ridi se prednosti z prava.

06.03.2017 v 18:38    

Lenka Procházková:
Už jste tam někdo viděl hlídkujícího městského policistu? Já ne. Takže pan Losert zase nešetřil hezkými sladkými dobře navoněnými sliby.
"Také tento Váš podnět postoupíme městské policii k hlídkování u podjezdu."

16.03.2017 v 18:30    

Marcel Ludwig:
Petře, myslím, že není dobrý nápad spoléhat na to, že chodci budou na chodníku očekávat cyklisty. Pak bychom to mohli použít i obráceně, cyklista přeci na silnici musí očekávat auta (a opačně) včetně nevyježděných řidičů. Takovouto deregulaci uvítám na více přehledných místech, než je zdejší chodník, který vede za roh do podjezdu. Například křižovatky u nádraží fungují s vypnutými semafory skvěle. A pak, můžeme se domnívat, že když cyklisté nerespektují zákaz jízdy na kole, nebudou respektovat ani příkaz k ohleduplnosti vůči chodcům (ad pojedou na červenou tak i tak). Pokud by k sobě byli cyklisté a chodci ohleduplní, nebyl by důvod ke stížnosti. Na tomto nebezpečném chodníku však nepovažuji za ohleduplné, když cyklista nesesedne z kola. Cyklista má 2 možnosti, jak tento podjezd projet podle pravidel a vybírá si často třetí, kterou ohrožuje chodce, což mi přijde bezohledné.

Pan cyklokoordinátor Losert to myslím vystihl dobře, že záleží na lidech. Sám jsem vášnivý cyklista a v létě hodlám pořádat i závody v terénním triatlonu v Lošově a v Radíkově, tak jste všichni zastánci i odpůrci cyklistiky zváni. Tímto podjezdem často na kole jezdím a na silnici se nebezpečně necítím, ale to už se opakuji...

Děkuji panu cyklokoordinátorovi Losertovi za rychlou a vstřícnou odpověď. Budou-li podjezd řešit na základě zdejší připomínky 2 městské orgány, považuji to za úspěch. Doufám, že si městská policie tento podnět vezme k srdci. S přicházejícím jarem je v ulicích stále více cyklistů i chodců. Lenko, vaši skepsi chápu, mě také neuvěřitelně rozladilo, když v uzavřeném podjezdu hlídkovali ob den, aby nějaký zákeřný cyklista neprojel zákaz vjezdu a pak se podjezd otevřel, cyklisté se přesunuli na chodník a policisté se vypařili. Ještě bych ale chvíli počkal, ještě to nejsou ani 2 týdny. Ono u nás na Hané někdy věci trvají déle, než je obvyklé, tak snad se nějaké té hlídky letos dočkáme. :-) A jednou snad i ohleduplných a pravidla respektující cyklistů i chodců.

16.03.2017 v 20:17    

Jana:
Dobrý den pane Ludwigu,

psal jste "....Ještě bych ale chvíli počkal, ještě to nejsou ani 2 týdny.".
Teď už uplynuly skoro dva měsíce.
Změnilo se něco?

Jana

09.05.2017 v 08:02    

Komentáře mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.


Dr. Milady Horákové, Nové Hodolany
 

Podobné podněty

Neuklízení exkrementů po psech

Nové Hodolany, 16. leden 2017 S odpovědí

Neodtékající kanál na třídě Kosmonautů

Nové Hodolany, 30. prosinec 2016 S odpovědí

Rozbitý chodník v ulici Zikova

Nové Sady, 25. červenec 2017 S odpovědí

Poklop kanálu

Povel, 09. červenec 2018 Čekající na odpověď


Zobrazit všechny podněty